torsdag 21 juli 2011

Tema fredag- välja

Sommar hos oss i stugan betyder en hel del spel, något som vi ofta spelar är kinaschack. Ända sedan jag var liten så har det spelet varit vårat spel.
Det går ut på att flytta den färgade kulan över till andra sidan, och då gäller det att välja rätt väg.
Min syster som har en funktionsnedsättning är en "fena" på att vinna, och naturligtvis så är hon en av dem som för det mesta kommer med förslaget att vi spelar Kinaschack.
Eftersom jag är i Skåne på semester och dagarna är fyllda med diverse utflykter, så är tanken att i morgon om vädret vill vara på vår sida så åker vi till Österlen. Men enligt vädergubbarna så ska det ösregna, så vi får väl se vad vi väljer!

Ni som vill vara med och visa era val på temat välja, lägger in ert bidrag i mr linky och se till att länka tillbaka hit så vi kan hitta till era bidrag lätt.

17 kommentarer:

Monica o Jacob sa...

Det var det några år sedan jag spelade.
Ha en skön helg;-)))

B i r g i t t a sa...

Ja det var länge sedan jag spelade spel också. Bamse Memory med ett barnbarn tror jag. kanske får jag spela schack med barnbarnen eller antischack som vi spelade mycket i gymnasiet. Det var jättekul!

Beppan sa...

Visst är det skoj med spel! Kinaschack spelade jag och mamma när jag var liten. En favorit liksom Monopol.

Nu spelar vi med barnbarnen allt från "Finns i sjön" till Yatsy och annat kul.

Susanna sa...

Hoppas ni får en trevlig fredag, vad ni än väljer ;-)

Snygg bild på spelet! Önskar att någon här hemma ville spela lite oftare med mig :-)

Kerstins foto sa...

Sällskapsspel är alltid kul och speciellt bra när regnet strilar ner.
Ha en fin helg.

Pialotta sa...

Kinaschack.. det var tider sedan jag spelade det sällskapsspelet .. säkert 10 år sedan.. finns säkert i mina gömmor för jag vet vi har spelat det med barnbarnen när de var små.
Kul tema som det finns hur mycket som helst att hitta på med:) ha de fint på semestern i Skåneland.. men fy vad det öser ner regnet här i kväll/natt.. riktiga skyfall med sjöar på trottoarerna och hemskt åskväder :(

Jah Hollis sa...

Kinaschack spelades flitigt hemma när jag var barn. Men jag tror aldrig jag spelat det sedan dess. Men det är ett spel som kräver en viss skicklighet.
Däremot quizar jag flitigt och mitt bidrag har anknytning till detta.
Trist att ni får dras med ett par dagars regnperiod vid Skånebesöket. I går, onsdag kväll, satt vi ute på Pickwick efter quizet och det var en härlig kväll.
I dag, torsdag, har jag inte varit ute på grund av regnandet som visst ska hålla på fram till lördag eftermiddag. :-(

Bitten sa...

Vi spelade också kinaschak hemma när jag var liten. Men vad jag vet har mina barn aldrig haft något sånt spel, och det är ju synd. Jag kommer ihåg att till och med jag, som aldrig gillat att spela spel, tyckte att detta spel var okej.

Olga T sa...

Kinaschack är ju ett riktigt bra spel som vi här hemma väljer för sällan att spela.

LissenTo sa...

Spelade det spelet mycket när jag var liten. Nu var det länge sedan :-)

Ha en härlig helg och mysiga spelstunder med din syster

4U2 sa...

Livet är fullt av lätta och svåra val.
:)

Anni sa...

Tänk att det är standardspelet när jag är på Gotland också! Får jag bara ha mina blå kulor är jag oslagbar ;-)

Erik "Semlan" sa...

Inte helt lätt att välja. ;-)
Kul tema.
Gillar precis som du familjespel. :-)
Härligt att spela sällskapsspel.
Fia med knuff är poppis ute på landet.

Benita sa...

Även jag har spelat kinaschack då jag var liten. :)

Mona sa...

Det var länge sen jag spelade, men visst är det kul. Läcker bild. Det ser ut som karameller.

Pysselfarmor sa...

Det var ett tag sedan jag spelade kinaschack....nu ska jag ta fram det!

anemonen sa...

Det är kul med spel och ibland spelar jag olika spel när jag besöker min son för där finns det många spel.