torsdag 14 april 2011

Tema fredag- de fem elementen

I västvärlden pratar vi om de fyra elementen vatten, eld, jord och luft.
i den Kinesiska finns det en till, metall. Dagens tema är alltså de fem elementen. I min bild finns ,luft, vatten, och metall. Är det någon av er som lyckas få in alla fem?
Det ska bli spännande att se vad hur ni tolkar temat.
Själv har jag haft en så hektisk tid sen förra omgången så jag behöver verkligen stillheten och lugnet, men det är i närheten nu.
Lägg in ditt bidrag i mr linky och glöm inte att länka ditt bidrag hit.

16 kommentarer:

Monica o Jacob sa...

Vad gör det att det inte blev fem, bilden är fin med sina
speglingar;-)
Ha en skön helg;-)

Susanne sa...

Du lyckades bra tycker jag. Det här var inte enkelt men en härlig utmaning=) Trevlig helg!!

Erik "Semlan" sa...

Gillar ditt foto. Ser stilla och lugnt ut.
Ungefär som där jag tog mitt foto igår kväll.
En rolig utmaning med de fem elementen. :-)
Njut av helgen!

Jah Hollis sa...

Jag tror mig har fått med alla fem. Men enligt Wikipedia är det inta bara metallen som är annorlunda i den kinesiska varianten. Det ska också vara trä i stället för luft.
Tja, vem vet. Wikipedia brukar faktiskt vara rätt så pålitligt.
Och för att vara på den säkra sidan så är det ju luft med i min bild också. :-)
Och du har ju träet med i din bild.

Sandbergs Fotoblogg sa...

Vacker spegling och bild!

Vatten ger näring till och producerar Trä.
Trä ger Eld.
Eld ger aska som formar Jord.
Jord är källan till Metall.
Metall kan kondenseras till Vatten eller smältas till flytande form, alltså vatten.
Spännande tema idag eftersom jag befinner mig i ett land där nästan allt är genomtänkt i stadsarkitekturen med de fem elementen. Finns hur många konsulter som helst som man anlitar innan man köper ett hus eller lägenhet, så att man kan inreda det med de fem elementen.

Ha en trevlig TGIF och helg!

Benny sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anni sa...

Du har minsann fått med även sommarkänsla i ditt foto!

Själv bidrar jag med en ganska krystad lösning ;-)

Sinna sa...

En verkligen vacker bild. Bra med ett tema som jag lärde mig något nytt av också för jag visste inte att de fanns ett elemt till.
Sinna

Pialotta sa...

Vackert foto .. ger mig lugn.. :)
Som vanligt så finns det inte bara en utan... på mitt inlägg.. nytagna bilder:)

Leena sa...

Din bild är riktigt vacker, och de flesta elementen är ju med. Bara elden som fattas. Men vad gör väl det, jag njuter av harmonin i bilden i alla fall! Ha en skön helg!

Rantamor sa...

En bild med stor sinnesro.
Njuter av att titta på den, som en tavla.
Och elden har du i att tycka om att fotografera...

Jag tror att jag fick med alla fem element...

Ha en trevlig helg...ska ni ut till stugan ????

Bildgatan sa...

En härlig bild med de ingredienser som behövs livet. Gillar den helskarpt och precis som någon skriver en skön tavla skulle den kunna bli.

Läser Jah Hollis kommentar och då inser jag att jag fått med sju element i mitt bidrag. =)

Tångsnällans blogg sa...

Ett konstverk!

Cumulunimbus sa...

Mycket intressant tema! Var helt enkelt tvungen att börja fotoblogga lite igen... :)

Mimmi sa...

Då fick man lära sig något nytt ... ett femte element :)Hoppas att allt är bra med dig :)
kram/Mimmi

Misswhatsit sa...

Vilket vackert foto! Man kan riktigt känna stillheten.
Ha en skön helg!